Ivanov - SNP
Da li Vam se desila sledeća situacija: Radni dan je prošao savršeno, osećali ste se korisno, dali ste maksimun od sebe. Otišli ste kući i šta dalje... Pozorište? Da! Vidite da na repertuaru je predstava koju niste pogledali.Što da ne! Ne stižete da se informišete...
Tamo srećete poznanike, koje inače srećete na tom mestu. Donekle Vam ukazuju na to šta ste došli da pogledate.
Početak predstve je sam ulazak na prestavu - scenu. Pa ja sam deo predstave! Da li se inače tako osećam?
Došla sam na proslavu rođendana. Domaćini su poželeli dobrodošlicu i poslužili nas. Hrane i pića ima ne pretek. Stižu gosti.. Baš pored mene seda glavna tračara, koja mi po svom običaju objašnjava ko sa kim i gde... Ivanov!
Muzika je tu! Vesele se svi! Sve bi to bilo super da priča u kojoj učestvujemo nije odigrana prema romanu Čehova "Ivanov". Ja bih rekla morbidno. Što ne znači nikako loše!
Predloga za ''skoro'' savršen provod po meni! A Vama?
Tajni dnevnik Virdžinije Vulf
Ljubiteljima dela Virdžinije Vulf preporučujem obavezno da pogledaju predstavu „Tajni dnevnik Virdžinije Vulf“, koja se prikazuje u SNP, Novi Sad.
Predstava prikazuje zanimljiv i burni život ove poznate književnice. Gledalac prati tri priče. U prvoj priči centralni lik je Virdžinija Vulf koja dan provodi u pisanju roman, razgovarajući sa suprugom, očekujući sestru, neprekidno razmišljajući o večitim pitanjima i strahovima čovečanstva: o umetnosti, vremenu koje prolazi, smrti, životu, slobodi... Druga priča prati lika iz te knjige, koji čita knjigu, čija radnja predstavlja ujedno i treću priču koju gledalac prati. Roman koji gospođa Vulf piše je futuristički roman o njoj samoj u kojem se poistovećuje sa svojim likovima, daje im svoje osobine, poistovećuje sa sa tugom koju preživljavaju i na kraju završava tragično ubijajući njih u romanu, ubija i samu sebe...

U predstavi se mogu čuti mnogi citati iz literature Virdžinije Vulf. Scena, kostimi i muzika u potpunosti dopunjuju glumačka umeća fenomenalnih glumaca. A posebno moram da izdvojim mog malog drugara S. M., zbog koga sam pre svega bila da pogledam predstavu i da mu pružim podršku, dečaka koji je 4. razred osnovne škole. Svaka čast, samo tako nastavi!
Zanimljiva i simpatična situacija desila se posle predstave, kada je S. pozvao nas nekoliko koji smo došli da ga gledamo u kafić. Bilo je kasno i njegova mama se nije složila sa tim. A on je rekao: „Mama, pa svi glumci idu tamo!“.
Nesporazum
Šta biva kada zemlja ne brine o svojim stanovnicima, kada im ne daje mogućnost pružanja vidika? Šta biva kada ljudi izgube veru u svoju zemlju, veru u Boga?
Mračna tragedija Alberta Kamija „Nesporazum“, scenski uobličena u režiji Radoslava Milenkovića, daje odgovore na ova pitanja. U zemlji u kojoj vlada mrak i tuga, ljudi se više međusobno ne prepoznaju, postaju samoživi i sebični i posmatraju jedni druge kao sredstvo. Maštanje o nekim boljim, srećnijim i sunčanijim predelima odvodi stanovnike toliko daleko da su sve spremni uraditi kako bi ostvarili svoj cilj, makar to značilo i morati izvršiti ubistvo, pa čak i ubistvo svojih najbližih. Pri svemu tome uvek postoji nesporazum kao posledica pogrešno izgovorenih reči i ćutanja odnosno tišine.
Marta (Gordana Jošić-Gajin) je devojka koja živi sa majkom (Ksenija Martinov-Pavlović) i sa kojom drži pansion. U službi imaju starog, ćutljivog slugu (Rade Kojadinović), koji radi uvek tačno ono što treba. Nesrećna i nezadovoljna životom kojim živi, Marta u zločinu pronalazi sredstvo kojim će sebi ostvariti cilj. A cilj je zemlja u kojoj proleće u odeći ostavlja miris meda i žutih ruža, zemlja u kojoj si slobodan. Majka, već i suviše umorna i ravnodušna prema svemu, pomaže ćerci u zločinima. Nakon što je saznao za smrt oca, Jan (Miroslav Fabri), zbog osećaja dužnosti prema majci i sestri koje je davno bez pozdrava ostavio, se vraća u rodni kraj. Za njim, bez prethodnog dogovora, polazi i njegova žena Marija (Lidija Stevanović) koja ga bezgranično voli. U želji da ga majka i sestra prepoznaju, Jan prećutkuje ko je i tu nastupa nesporazum...
Gledajući predstavu „Nesporazum“, osećala sam se nelagodno; zlo, nesreća i ravnodušnost koji su oslikavali likovi mogli su se doživeti. Glumačka umeća svakog od glumaca su za svaku pohvalu, posebno glumice Ksenije Martinov-Pavlović.
Jastučak
Jedna od meni dražih predstava, koju izvodi Trupa Jorik, je drama „The Pillowman“, britanskog pisca irskog porekla, Martina Mekdone. Glumačku ekipu čine Marko Marković, Nenad Gvozdenović, Milorad Kapor, Milovan Filipović, Natalija Ilić i Mladen Andrejević, a režiser drame „Jastučak“ je Žanko Tomić.
Predstava počinje glasom pripovedača, koji daje do znanja da sve što sledi i što će se odigrati na sceni jeste samo jedna priča. To je simbolično predstavljeno i scenom, cela predstava se odigrava u „kutiji“ i nijednog trenutka ne izlazi iz nje (kutije-priče), osim kada se čuje glas pripovedača.
Glavni lik predstave „The Pillowman“ je pisac koji piše priče za odrasle, ali o deci koja stradaju na različite načine. Pisca hapse i privode u policijsku stanicu gde započinje isleđivanje koje mi gledaoci zapravo gledamo, koje je komad. Optužuju ga za niz stravičnih zločina koji su odigrani na temelju opisa iz njegovih pripovetaka. Pored pisaca, priveden je i optužen i njegov invalidni brat. Svaki lik u komadu je na neki način pripovedač.
Predstava zapravo pokušava da odgonetne mehanizam zla i nasilja, odakle potiče nasilje, da li ono dolazi iz spoljne sredine ili je ukorenjeno u samom čoveku, ali takođe postavlja pitanje koliko je i sam umetnik takvih dela odgovoran. Svi smo mi odrasli na bajkama koje su često bile surove kao na pimer kada vuk pojede Crvenkapinu baku ili Marica gurne vešticu u usijanu peć.
Pozorište putem ove prestave opominje publiku i ukazujem im na to koliko je puno nasilja oko nas. Zapravo, ovaj komad se i bavi nasiljem i zbog toga nije za svakoga, pogotove ne za one gledaoce koji očekuju da provedu prijatno veče u pozorištu i nakon završetka da zaborav na to što su gledali. Zbog toga i stoji natpis na plakatu predstave „Jastučak“, a koji glasi „Nije za svakoga!“.
Sve vreme gledajući ovu predstavu osećala sam se nelagodno. Za ovu predstavu treba imati stomaka i volje da se zapitamo nad sobom i celim svetom i dobro razmislimo zašto postoji puno sličnih dela i zašto su ljudi stalno i sve više i više inspirisani takvim temama.
Jako dobra glumačka postava, jako dobra muzika koja je veoma doprinela da se dočara i oseti atmosfera komada i jako dobra scena.
Jare u mleku
Sinoć sam bila u pozorištu. Izvedena je predstava "Jare u mleku", urađena prema istoimenom romanu ruskog pisca Jurija Poljakova i u režiji Borisa Liješevića.
Predstava je kasnila, a kada smo ušli, mi gledaoci, u salu dočekalo nas je iznenađenje! Glumci su sedeli na mestima među publikom. Majstor (bar sam tada mislila da je majstor) sedeo je u uglu, kod izlaza iz sale.
Videlo se da je publika zatečena. Kada su se svi smestili na svoja mesta ustao je jedan od glumaca, predstavio se i donekle nam razjasnio neobičnu situaciju. Naime, saopštio je da jedan od glumaca, koji je trebalo da glumi u predstavi, povređen i zbog toga neće učestvovati u predstavi. Njegovu ulogu odigraće glumac koji će tom prilikom tumačiti dva lika u predstavi. A što se tiče toga da će se predstava odigrati među publikom, a ne na bini, razlog je bila odluka režisera, a na nama gledaocima je kako ćemo shvatiti takvu odluku.
Sam početak predstave već je obećavao! Volim iznenađenja.
Dakle, na vrlo neobično osmišljenoj scenografiji, odigrava se priča u kojoj dva momka pesnika sklapaju opkladu kako može da se za samo dva meseca od prvog neznanca koji naiđe napravi svetski poznati pisac.
Ova urnebesna satira, koja ja napisana početkom 90ih, oslikava trenutnu situaciju i dešavanja u vremenu u kojem živimo, gde u svakoj oblasti postoji bar po jedan Vitjuk (ko pogleda predstavu razumeće), odnosno „mnogi su vrlo često 'kuvali jare u mleku majke njegove'”, kako objašnjava pisac romana.
Da li vredi pogledati predstavu? Više da nego ne, što bi rekao Vitjuk (u izvedbi Ervina Hadžimurtezića).





